lördag 9 maj 2009

en rabatt i förvandling

Fy vad det är svårt med rabatter. Det växer inte alltid som man tänkt sig... Den här rabatten hade från början bla. löjtnantshjärtan och mysmalva men myskmalvan växer ju precis överallt som ett vackert men dock odrägligt ogräs så den åkte bort. Löjtnatshjärtanen var väl fina när de blommade med sen då? Nej de fick också flytta. Vid pelarna till trappen grävde vi ner klematis, Nelly Moser, men de blir bara ynkligare och ynkligare för varje år. Kanske gillar de inte vinden som ofta ligger på här? (Någon som vet?) Jag har tänkt att ge dem ett år till, sedan åker de också...

Skiss för april-maj

I sommras när jag var riktigt trött på rabatten tog jag fram penna och papper och funderade ut en plan. Några gula tulpaner fanns redan, det kunde ju vara fint med fler. Lite senare kom några kirgislökar, de fick också bli fler. Flocknävan och jungfrunävan som blommar flitigt får vara kvar. Kanske kunde jag dela dem och låta dem bre ut sig lite till. Detsamma gäller daggkåpan vars limegula blommor är skönt neutrala mot blått och lila. En stor mörkblå riddarsporre fanns också. Antingen får den delas eller köper jag två nya. Osv!
Så här ser rabatten ut nu. Det växer inte riktigt som man tänker sig men tulpanerna är ju ganska fina! I övrigt ser det ju ganska rörigt ut...
Skiss för maj-juni
Skiss för juni-juli-augusti
I maj-juni hoppas jag arr kirgislökarna blommar! Sedan är det dags för riddarsporrarna. jag har ritat in pipranka också men så läste jag häromdagen att de vill så i skyddade lägen så det blir nog inte pipranka heller...
Det blir fler bilder så småningom!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar