lördag 2 maj 2009

På kurs i Uppsala

Mer än en vecka sedan nu jag kom hem från Uppsala. Tiden springer iväg när solen skiner. Det är nog inte bara jag som inte får den att räcka till både till trädgårdsarbete och bloggande...



Kursen i Uppsala var verkligen den energi-kick jag längtat efter. Tyvärr bodde jag på sunkiga Uppsala vandrarhem och hotell, bo inte där :( om ni kommer till Uppsala. Att få vara elev i några dagar var oerhört skönt. Att bara sitta på föreläsningar och ta in var underbart. Först ut var Pasi Väälima med sitt smittande varma sätt. Tekniken strulade naturligtvis men man förlåter allt nären person bjuder så mycket på sig själv! Han berättade om sitt konstnärsskap, visade bilder och förklarade för oss de tidskrävande tekniker han använder till sina textilier. Sedan gav han oss två uppgiftersom i korhet gick ut på att 1: klippa till ett tygstycke på 1,3x1,3m och sedan genom att vicka, vecka, skrynkla osv, få det till 20x20cm. 2: fylla en frigolitplatta på 20x20cm med knappnålar och små tyglappar. Alla tolkade uppgifterna totalt olika men det var ganska uppfriskande. Pasi var inte kvar för att se de färdiga resultaten så det känndes som om slutresultaten inte heller hade så mycket med hans uppgift att göra. Vi var nog alla barnsligt förtjusta i att få använda alla kul och ovanliga material som hade dukats fram.



Pasi och kusrkamrat Anna!


Kurskamrat Gerd.


Febrilt arbet pågår.

Min frigolitplatta fick bara ett slags mosaikmönster, ingenting svävande som det stod i uppgiften.


Detta tyg krympte när det slängdes i tvättmaskinen, men några 20x20cm var ändå svårt att få till.




Jag valde ett tunnt tyg som var lätt att skrynkla ihop, andra valde betydligt
mer bångstyriga tyger.







Med lite broderi och ett tryck på ytan av mitt knyckel så blev resultatet
så här. Lite äckligt intryck ger det beroende på den hudfärgade färgtonen.
Man kan liksom inte säga vad detta är...

Dag två höll Margareta Nockert en föreläsning om 1900-talets textilkonst i Sverige. jag tänker att de flesta i salen var någorlunda pålästa i ämnet och att det mesta måste ha varit en repetition. jag skulle vilja höra en föreläsninga om hur Svensk textilkonst stått sig i ett internationellt perspektiv. Det hade varit något jag inte kan så mycket om.
På vägen hem till Småland passade jag på att besöka gamla Märta i Gamlastan. Älskade Märta! Hoppas inte detta var sista gången vi sågs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar