måndag 4 maj 2009

Trädgårdshelg

Började i vintras prata om odlingslådor strax nedanför altandörren. Jag tänkte mig lite plats för kryddor och kanske några tidiga morötter, sådant man enkelt vill plocka in till matlagningen. Nu är det ju inte jag som lagar mat hemma hos oss men kanske kan även maken glädjas åt att inte behöva springa så långt när det behövs lite dill till potatiskoket.
Så för någon vecka sedan började maken såga till brädor som jag beordrades att rödfärga och sedan var lådorna klara när jag kom hem från Uppsala i förra veckan. Först på plats var persilja och gräslök som fick flytta från stora trädgårdslandet, salvia och oregano har jag köpt färdiga, basilika grön och röd har jag i sålådor påaltanen, de får flytta ut när nätterna är varmare. Så petade jag i frön för plocksallat, morötter, ringblommor och dill. Jag har köpt sockerärtor också men frågan är om de får plats eller om jag ska ha dem i en egen grop i gräsmattan eller rabatten... Mycket nöjd är jag så här långt med lådorna hoppas bara det växer som jag tänkt nu!

Min ena pion växer så det knakar. Den andra som står lite bakom har knapt kommit upp. När de blommar ser de likadana ut men det kanske är någon skillnad på dem ändå.

På altanen bygger Samuel kojor med dynorna eftersom vi ändå aldrig sitter där. Något ska de ju vara bra till.
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar