lördag 27 mars 2010

Äntligen en grön sjal

Jag har suttit på några kurser i vinter och frusit. Först trädgårdskurs på kalla gamla stenskolan Norrtull och sedan spinnkurs på Hemslöjden där fönstren på den vackra sekelskiftesvillan inte är så välisolerade. Mina tankar har då vandrat till min väska där jag borde haft en enkel yllesjal men väska har varit tom. Så har jag hastat iväg till Umbra utan att hitta något garn i "rätt" färg... Så hittade jag tillslut detta gröna entrådiga sjalgarn i Stockholm och det var kärlek vid första ögonkastet. Nu äntligen hänger det en grön sjal över mina axlar.









Spinnkurs var det ja... Jag har spunnit förut på både slända och spinnrock och längtan har funnits ett tag att spinna mitt eget garn men det är ju så svårt att komma igång. Så då hoppade jag på vårens spinnkurs på hemslöjden. Spinnrock äger jag ingen utan fick låna en av bästa grannen Gunnel. Hon hade köpt den på loppis för 50:-, mer var den nog inte värd för hjulet är så maskätet att det har börjat falla sönder. Den fungerar dock ännu fin-fint! Här är mitt första garn på kursen. tvåtrådigt yllegarn av Värmlandsfår som kursledaren Annelie själv föder upp på gården i Ellanda. Härlig färg tycker jag.











Detta är nuvarande projektet. Att sätta lite med snodd på Islandsull som ju är så löst spunnet att i alla fall inte jag lyckas sticka av det. Jag har fått en hel kasse av en släkting, så för att det inte bara ska bli stående kanske detta kan vara ett enkelt sätt att göra det användbart. Jag ska försöka färga det också men det får bli till sommaren.



(Suddig bild... Jag önskar mig en ny kamera. Jag borde kanske inte låtit barnen leka med kameran så mycket men jag tänker "det ska böjas i tid det som krokigt ska bli".)






Glad Påsk!

2 kommentarer:

  1. Det är inte sådana som du jag menar, jag menar mer personer som jobbar på mitt jobb tex. eller släktingar som följer bloggen utan att tala om att de gör det och utan att dela med sig om sig själva. Det är mer det där snokandet, det nyfikna. De som itne ens är trädgårdsintresserade utan bara vill veta hur andras liv ser ut.

    SÅ läs du, så gärna så! Kul ändå att du gav dig till känna så jag kan titta på din blogg. Vilken härlig grön sjal!

    Kram Marina

    SvaraRadera
  2. Hej
    Härlig sjal! Den gröna färgen ser så vårig ut! Håller också på en men sjal just nu i grönt men mer mossgrön färg och den hoppas jag bli klar till hösten,hinner inte sticka så snabbt eller så mycket när det kommer till spetsstickning!

    Ja tyget i flodhästar kom i nytryck förra året och visst är det härligt! Finns att köpa på www.jofotex.se (eller .com) om du vill sy själv av det fast dina barn kanske vuxit ifrån sådana tyger? (Du är välkommen att beställa också såklart om du vill ;) )

    SvaraRadera