onsdag 31 mars 2010

Intartiabroderi



En ny passion! Jag älskar att brodera i ylle sedan gammalt så nu när jag kommit igång med intartiabroderi är det en ny kärlek som har uppstått. Det går att göra strikta rena mönster och man planerar arbetet från början och utrymmet för improvisation under arbetets gång är begränsat. Skönt tycker jag, det passar mig mycket bra.


Idag har jag ägnat morgonen åt att klippa nya mönster som sedan ska fogas samman med "provlapparna" jag började på när Broderiakademin hade sin intartia-kväll.




Man klipper alltså ut samma form i två ylletyger i kontrasterande färger och byter sedan plats på dem. Sedan sammanfogar man skarvarna med en enkel söm (som jag inte vet vad den heter). På medeltiden täckte man sedan skarvarna med en grövre ylletråd eller en remsa guldläder. Jag har provat lägga på ett rött ryagarn men jag vet inte om det blev bra. Jag tycker att stygnen från början också är vackra. Vi får se hur jag gör tillslut.


Det är svårt att sy för smala remsor för stygnen behöver ju en viss bredd. Kanske har jag tagit mig vatten över huvudet med dessa smala grenar, tyget kanske bara trasmas upp...


Det är kul med intartia i alla fall!



1 kommentar:

  1. Jag är just precis i broderitagen, detta verkar också kul!

    SvaraRadera