söndag 9 maj 2010

Det växer så det knakar

Hade några fantastiska dagar i trädgården förra helgen och naturligtvis tänker man att det ska vara så den här helgen också. Men vad händer då? Det blir vinter igen. Igår var vi ute en liten stund. Barnen har vant sig av med att ha vantar och vägrade att ta på dem hur kalla händerna än blev. Så det dröjde ju inte länge innan det var dags att gå in med dem igen. Jag han att ta några spadtag i "Högen" men lerjord som vi har är inte så trevlig när det har regnat i över ett dygn... Jag grävde dock ner tre plantor Rysk Martorn som jag köpt från Odla.nu. Billigt men lite osäkert eftersom de levererar rotskott som helst ska planteras i kruka och ges lite trygghet och omvårdnad innan plantan sätts ut i det fria. Martornen hade dock så lång rot att det inte gick att få ner den i en kruka. Så nu hoppas jag att det var rätt tänkt att plantera den ute istället för att låta den ligga i sin plastpåse och vänta på varmare väder.

Inne på altanen växer det så det knakar i barnans planteringar. Här är det Samuels solrosor som skulle behöva komma ut på lite permission under dagarna så att de snart kan planteras i kanten av landet.

Idag är planen att hinna med att så i mina odlingslådor. Det enda som växer och frodas där ännu är gräslök!

Här står Gullcornellen som Henrik köpte förra veckan. Den fick också komma i jorden igår.

Förra veckan grävde jag bort massor av Kvickrot ur Högen och kännde mig riktigt stolt över denna välansade rabatt. Redan igår fick jag gräva lite till för det jag missat hade börjat titta upp igen, otroligt segt...

Vid trädgårdsarbete i denna kalla väderlek får man väl glädja sig åt att grannarna inte hunnit börja klippa gräset ännu utan man kan i stillhet njuta av fågelsången!

1 kommentar:

  1. Klart jag kan komma och visa er hur man täljer, det vore roligt.

    Glömde ju säga grattis på namnsdagen till Märta, dumt av mig ;-)

    SvaraRadera